Terugblik 3de editie Nationale Software Quality Conference 2017

Op 23 maart heeft het Nationale Software Quality Conference plaatsgevonden in de Prodentfabriek in Amersfoort. Projectmanager, Bart Gelderblom, hebben wij een aantal vragen gesteld over hoe hij terugkijkt op het congres. 

Hoe was de aanloop naar het congres?

De hectiek van het organiseren van een congres daar leven we voor en dat maakt ons werk leuk. Hoe dichter we bij de deadline komen, hoe hectischer het wordt. De grote uitdaging is altijd om de juiste sprekers te krijgen, vooral voor dit congres. Dit onderscheid zich namelijk door het hoge specialistische niveau van de deelnemers en dus van de sprekers. Bij het programmeren van de sprekers kijken we goed naar de ontwikkelingen in de markt en proberen we altijd wat op de troepen vooruit te lopen. Maar niet te ver want we moeten voeling houden met de praktijk. Dit jaar zijn we daar weer in geslaagd. We hebben veel positieve reacties mogen ontvangen van de deelnemers en dat motiveert weer om de boel volgend jaar weer scherper en strakker neer te zetten.

 Hoe kijk je terug op het congres?

Uiteindelijk is het niet belangrijk hoe wij als organisatie terug kijken op het congres, maar hoe de deelnemers het hebben ervaren. Voor hen moet het een reden zijn om een hele dag hun dagelijkse werkzaamheden te laten voor wat het is en naar het congres te komen. Dat hebben ze dit jaar ook weer gedaan en dat is een compliment naar ons als organisatie. Daarnaast moet het aanleiding geven om volgend jaar weer terug te komen. Ik hoop dat we dat ook hebben bereikt.

 Wat zijn de plannen voor 2018?

ICT is al jaren een belangrijke schakel in het bepalen van de concurrentiepositie van organisaties. In een tijdperk van digitale transformatie wordt dit alleen maar belangrijker. De manier waarop ICT projecten worden georganiseerd en uitgevoerd wordt cruciaal want een misser heeft direct invloed op de running business van een bedrijf. Ik verwacht dat nu de economische crisis achter ons ligt de aandacht hiervoor verder toe gaat nemen. De crisis heeft klanten kritischer gemaakt en heeft ervoor gezorgd dat alleen de best presterende organisaties het hoofd boven water hebben gehouden. Dit heeft een nieuwe standaard gezet in veel markten. Kijk bijvoorbeeld naar de financiële wereld waar Fintech banken hard op weg zijn de wereld te veroveren. Software staat aan de basis van het succes van deze bedrijven.

Hierover en over anders onderwerpen lopen al gesprekken met verschillende partijen. Kernwoorden voor het congres volgend jaar zijn: inspiratie, innovatie en dynamiek. Met deze waarden gaan we het onderwerp volgend jaar weer stevig beetpakken.